Standarde etice generale – competenta si cele cu privire la relatiile umane

si anume cele de competenta,cele cu privire la relatiile umane, de confidentialitate, de inregistrare, prelucrare si pastrare a datelor cat si cele pentru declaratii publice si reclama trebuie sa fie respectate pentru ca un psiholog sa isi exercite cat mai corect meseria.

 a)Standarde de competenta

Art. IV.1.Psihologii au obligatia sa-si cunoasca foarte bine limitele de competenta în oferirea de servicii psihologice, în activitatea de predare sau de cercetare.

Art. IV.3. Psihologii se vor angaja numai în acele activitati profesionale pentru care au competentele si atestarea necesare.

Art. IV.4. Psihologii nu vor prezenta fals limitele competentei lor si nu vor prezenta pregatirea sau formarea lor într-un mod care sa le favorizeze nemeritat pozitia sau imaginea publica, indiferent de tipul de activitate profesionala desfasurata.

Art. IV.6. În exercitarea profesiei, atunci când psihologii constata ca ajung într-un impas profesional, prin depasirea limitele de competenta, vor consulta colegii sau supervizorul.

Art. IV.8. Psihologii au obligatia sa depuna permanent un efort de mentinere si dezvoltare a competentelor lor prin informare permanenta, programe de formare profesionala de specialitate, consultari cu ceilalti specialisti din domeniu ori prin cercetari care sa conduca spre cresterea competentei profesionale, conform standardelor Colegiului Psihologilor din România.

b) Standarde cu privire la relatiile umane

Art. V.1. În relatiile lor profesionale, psihologii vor manifesta preocupare fata de clienti, studenti, participanti la cercetare, supervizati sau angajati, cautând sa nu produca acestora daune sau suferinta, iar daca acestea sunt inevitabile le vor minimiza pe cât posibil.

Evitarea hartuirii

Art. V.2. Psihologii nu se vor angaja într-o forma sau alta de hartuire fie ca aceasta este sexuala, emotionala, verbala sau nonverbala.

Evitarea abuzului

Art. V.3. Psihologii nu se vor angaja în comportamente de defaimare sau de abuz (fizic, sexual, emotional, verbal sau spiritual) fata de persoanele cu care vin în contact în timpul activitatii lor profesionale.

Art. V.10. Psihologii se vor asigura ca în procesul de obtinere a consimtamântului informat urmatoarele puncte au fost întelese: scopul si natura activitatiiresponsabilitatile mutualebeneficiile si riscurilealternativelecircumstantele unei încetari a actiuniioptiunea de a refuza sau de a se retrage în orice moment, fara a suferi vreun prejudiciu; perioada de timp în care e valabil consimtamântulmodul în care se poate retrage consimtamântul daca se doreste acest lucru.

Art. V.12. Daca din motive de boala sau datorita unor evenimente survenite în viata psihologului acesta nu mai poate continua oferirea serviciului în bune conditii, va depune toate eforturile pentru a se asigura de continuitatea serviciului oferit, îndrumând clientul spre un coleg de profesie cu competenta necesara si pe cât posibil cu consimtamântul clientului.

 

Pentru a vizualiza forma completa a acestor principii dati click aici .

Advertisements
This entry was posted in Codul deontologic and tagged , , , by stiipsihologie. Bookmark the permalink.

About stiipsihologie

Campania de informare Ştii psihologie? s-a născut din ideea a trei studenţi la comunicare şi relaţii publice din Cluj-Napoca. Aceasta reprezintă lucrarea de seminar a cursului de comunicare publică. Proiectul se va desfăşura în perioada 20 mai – 7 iunie 2011 la nivelul municipiului Cluj-Napoca. Scopul proiectului În faza documentării, discutând atât cu psihologii, cât şi cu persoane din grupul ţintă, am identificat percepţii şi idei preconcepute despre profesia de psiholog şi rolul acestuia în societate. Există foarte multe preconcepţii legate de această profesie, iar printre cele mai des întâlnite se numără confuzia psihologului cu medicul psihiatru, credinţa că doar bolnavii psihic au nevoie de psiholog, că acesta prescrie tratament medicamentos sau că citeşte gândurile. Drept urmare, ne propunem să promovăm psihologia ştiinţifică şi să dărâmăm miturile legate de acest domeniu. În acest sens, am ales să ne adresăm cu precădere tinerilor cu vârsta cuprinsă între 16 şi 24 de ani din Cluj-Napoca. Credem că aceştia, la rândul lor, au puterea de a transmite mai departe informaţii corecte şi utile şi persoanelor din afara acestei categorii de vârstă.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s