Standarde etice generale – confidentialitate, date si declaratii publice

c)Standarde de confidentialitate

Art. VI.1. Atunci când din motive bine intemeiate, psihologul nu mai poate pastra confidentialitatea, acesta va înceta sa mai ofere serviciul respectiv.

Art. VI.2. Divulgarea, de catre psihologi, a unor informatii care le-au fost încredintate sau de care au luat cunostinta în virtutea profesiei, este interzisa,  exceptie facând situaţiile prevazute de lege.

Art. VI.4. Psihologii pot împartasi informatiile confidentiale cu altii numai cu consimtamântul celor vizati ori de o asa maniera încât cei vizati sa nu poata fi identificati, exceptie facând situatiile justificate de lege sau în circumstante de iminenta sau posibila vatamare fizica sau crima.

e)Standarde de inregistrare,prelucrare si pastrare a datelor

Obtinerea permisiunii

Art. VIII.1. Psihologii trebuie sa obtina permisiunea clientilor/subiectilor sau a reprezentantilor lor legali înainte de a efectua înregistrari audio, video sau scrise în timpul furnizarii serviciilor sau în cercetare.

Pastrarea datelor

Art. VIII.2. Psihologii vor colecta numai acele date care sunt relevante pentru serviciul oferit si vor lua toate masurile pentru a proteja aceste informatii.

Protejarea datelor

Art. VIII.3. Psihologii au datoria sa arhiveze in conditii de siguranta datele si informatiile obtinute in exercitarea profesiei de psiholog cu drept de libera practica, conform reglementărilor în vigoare.

 

Distrugerea datelor

Art. VIII.5. La expirarea termenului de pastrare, daca psihologul renunta la practica sa profesionala prin intermediul careia a realizat acele înregistrari sau daca acesta se pensioneaza, va cauta sa distruga înregistrarile respective. Înregistrarile pot fi plasate catre un alt psiholog numai cu consimtamântul celor implicati, obtinut în prealabil, pentru acele înregistrari. În situatia suspendarii sau încetarii dreptului de libera practica datele vor fi distruse, daca nu se impune transferarea lor.

f)Standarde pentru declaratii publice si reclama

Art. X.1. Psihologii îsi pot face publicitate numai pe baza propriilor realizari, evitând promovarea unor realizari profesional fals sau exagerat si cu conditia sa nu puna în cauza activitatea unui coleg de profesie.

Nu sunt considerate actiuni publicitare acele manifestari în care numele sau aspecte ale activitatii lor profesionale sunt mentionate în materiale scrise sau audiovizuale realizate de catre terti în scopul informarii publicului si nici acele interventii publice ale psihologilor cu referiri la activitatea sau creatiile lor, daca acestea nu sunt comandate si platite de catre acestia.

Art. X.5. Atunci când psihologii ofera informatii, exprima puncte de vedere pe teme profesionale si fac declaratii publice prin mijloace de informare în masa, publicatii de specialitate sau în format electronic, se vor asigura ca acestea se înscriu în limitele competentelor profesionale si nu contravin prevederilor prezentului Cod.

 

Pentru a vizualiza forma completa a acestor principii dati click aici .

Advertisements
This entry was posted in Codul deontologic and tagged , , by stiipsihologie. Bookmark the permalink.

About stiipsihologie

Campania de informare Ştii psihologie? s-a născut din ideea a trei studenţi la comunicare şi relaţii publice din Cluj-Napoca. Aceasta reprezintă lucrarea de seminar a cursului de comunicare publică. Proiectul se va desfăşura în perioada 20 mai – 7 iunie 2011 la nivelul municipiului Cluj-Napoca. Scopul proiectului În faza documentării, discutând atât cu psihologii, cât şi cu persoane din grupul ţintă, am identificat percepţii şi idei preconcepute despre profesia de psiholog şi rolul acestuia în societate. Există foarte multe preconcepţii legate de această profesie, iar printre cele mai des întâlnite se numără confuzia psihologului cu medicul psihiatru, credinţa că doar bolnavii psihic au nevoie de psiholog, că acesta prescrie tratament medicamentos sau că citeşte gândurile. Drept urmare, ne propunem să promovăm psihologia ştiinţifică şi să dărâmăm miturile legate de acest domeniu. În acest sens, am ales să ne adresăm cu precădere tinerilor cu vârsta cuprinsă între 16 şi 24 de ani din Cluj-Napoca. Credem că aceştia, la rândul lor, au puterea de a transmite mai departe informaţii corecte şi utile şi persoanelor din afara acestei categorii de vârstă.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s